انتخاب رنگ وب سایت

در نقطه شروع طراحی یک وب سایت، انتخاب ترکیب رنگی بهینه از دشوارترین مراحل کار است. همه از اهمیت رنگ ها در انتقال مفاهیم به شکل موثر آگاه هستیم. همچنین رنگ ها در ایجاد یک برند و شخصیت سازمانی آن اثر مستقیم دارند. در این مطلب که حاصل تجربیات شخصی و تحقیقات فراوان در این خصوص می باشد، سعی شده تا برجسته ترین نکات در این زمینه مطرح شود.

آیا انتخاب رنگ وب سایت روی بازدید ما اثر دارد؟

مطمئناً پیش از ورود کاربر از رنگ وب سایت شما آگاه نیست، بنابراین ما آنقدرها تخیلی فکر نخواهیم کرد. اما مطمئناً با اولین نگاه رنگ شما درصدی در تصمیم وی برای ماندگاری بیشتر یا مرور صفحات بیشتر سایت شما موثر خواهد بود. همچنین میتواند در دراز مدت کاملاً در کاربران شما وابستگی و احساس تعلق ایجاد نماید، که شاید برای آن در مارکتینگ لازم باشد هزینه های زیادی کنید، در صورتی که با انتخاب رنگ وب سایت به درستی، می توانید درصد قابل توجهی این احساس تعلق را فراهم کنید.

انتخاب رنگ وب سایت را چطور شروع کنم؟

محققان و روانشناس ها معتقد هستند که رنگ شدیدا متاثر از ذهنیت و افکار انسان می باشد. شما با رنگ مورد استفاده میتوانید در ناخودآگاه کاربران نفوذ کرده و به خوبی فیلتر آنها را انجام دهید و مثلا کاربرانی را که لازم ندارید دفع و یا آنها که اهداف اصلی شما هستند را جذب کنید. در ادامه مطلب در چند گام انتخاب رنگ وب سایت را با هم مرور خواهیم کرد.

– رنگ های پایه و غیر طبیعی را فراموش کنید.

هرگز در انتخاب رنگ وب سایت خود رنگ های پایه (قرمز، سبز، آبی) را به عنوان یکی از رنگ های اصلی ترکیب ساختاری خود انتخاب نکنید. همینطور ترکیب رنگ های غیر طبیعی را کنار بگذارید و در جعبه رنگ خود سراغ همسایه ها بروید. همسایه ها بیشترین سازگاری را با همدیگر دارند.

– ایجاد کنتراست بالا بین رنگ زمینه و رنگ نوشته ها.

اگر دوست ندارید که کاربران مدت کوتاهی در سایت شما باشند، حتما به اصل تفاوت قابل توجه رنگ زمینه و متن ها در انتخاب رنگ وب سایت خود احترام بگذارید. متن با رنگ سفید احساس توجه ویژه را به کاربر میدهد، دقت کنید توجه کاربران خود را اشتباهی به متن های غیر مهم با ایجاد کلید های رنگی و متن سفید از اصل محتوای صفحه وب خود منحرف نکنید.

– افراد با معلولیت و محدودیت بینایی بهترین عیب یاب در انتخاب رنگ وب سایت.

شاید تعجب کنید، اما کمک گرفتن از افراد دارای کور رنگی، همینطور افرادی که دارای بیماری های مختلف چشمی هستند برای انتخاب رنگ وب سایت می تواند بیشتر از آن که انتظار دارید نتیجه مطلوب و رضایت بخشی را نصیب شما کند. دید افراد سالم حکم یک دستگاه آنالوگ را دارد و تنظیمش نسبتا دشوار، اما یک فرد دارای محدودیت بینایی مثل یک دستگاه دیجیتال یا ۰ است یا ۱ و به این ترتیب شما را خیلی زودتر به مقصود خواهد رساند. حتی در برخی شرکت ها برای سنجش از لنز های بلور در فرایند انتخاب رنگ استفاد می کنند تا بهتر متوجه کیفیت ترکیب رنگ مورد آزمایش شوند.

– حداقل از ۳ رنگ اصلی استفاده کنید.

البته این یک توصیه مطلق نیست، اما بهتر است از ۳ رنگ پایه و یک یا دو رنگ مشتق از یکی از ان ۳ رنگ پایه استفاده نمائید. به این ترتیب به نظر میرسد مناسبترین ترکیب رنگی را با آن رنگ های پایه به دست آورید و همینطور ترکیب رنگی کافی برای مهم جلوه دادن هر قسمت به میزان کافی را خواهید داشت.

– آزمایش با نمایشگرهای متفاوت.

ممکن است شما زمان زیادی وقت بگذارید و بهترین ترکیب را ایجاد کنید، اما ممکن است به علت شاین بودن نمایشگر شما این ترکیب رنگ در نمایشگر های مختلف یکسان نمایش داده نشده و آن خروجی مطلوب مورد نظر شما را نداشته باشد، اطمینان حاصل کنید که در همه نمایشگرها فاصل ها و کنتراست ها به نسبت هم حفظ شده و خصوصیات فوق در ان صدق کند.

سن مخاطبین وب سایت

از فاکتورهای مهم و موثر در تصمیم گیری برای انتخاب رنگ وب سایت می تواند رنج سنی مخاطبین شما باشد. افراد مسن رنگ های آرام و تیره تر را بیشتر پسند می کنند و در مقابل مخاطبین جوان معمولا رنگ های روشن و شاداب تر. در زیر تحقیق علمی در همین خصوص جهت دانلود ارائه شده است:

Age Categories

جنسیت و اثر آن در انتخاب رنگ وب سایت

بی تردید جنسیت افراد نیز در سلیقه آنها از نظر رنگ موثر است. اگر یک وبسایت دارید که مخاطبین آن بیشتر از یک جنسیت هستند حتما به این نکته در انتخاب رنگ وب سایت خود توجه ویژه داشته باشید. مردها تمایل به ترکیب رنگ آبی و نارنجی داشته که میل می کنند به قرمز و زرد در حالی که زنها تمایل به میل قرمز به آبی و زرد به نارنجی دارند.

همچنین فراموش نکنید ثابت شده است زن ها از رنگ ها درک بیشتر دارند، یعنی بین رنگ ها برای آنها همانقدر تفاوت دارد که برای مرد ها بین مدل های اتومبیل تفاوت وجود دارد. بنابراین شاید اگر مخاطبین شما زن هستند کار شما از این نظر بسیار دشوارتر باشد. هر چند در صورت عملکرد خوب در انتخاب رنگ وب سایت خود می توانید اثر گذاری عمیق تری داشته باشید.

ملیت ها، قومیت ها، نژادها و اعتقادات

اگر یک سایت چند زبانه برای افراد از ملیت های مختلف دارید، یا سایت شما مخاطبین از قومیت ها، نژادهای متفاوت دارد، حتما پیش از شروع کار مقداری در خصوص فرهنگ آن اقوام و نمادهای ایشان به خصوص مفاهیم رنگ ها در فرهنگ ایشان تحقیقات داشته باشید. این مسئله در آنجا که سایت شما موضوعاتش با ملیت، قومیت، نژاد و عقاید افراد مرتبط باشد اهمیت بسیار بالایی دارد.

به طور مثال انتخاب رنگ وب سایت پیرامون موضوع عاشورا قاعدتا مایل به مشکی، قرمز و سبز می تواند باشد، اما رنگهای زرد و صورتی یا بنفش در این بین جایگاهی نخواهند داشت. همینطور برای همگان واضح است مردم کشور ترکیه علاقه شدید دارند که رنگ قرمز در طراحی شما مشاهده کنند. و بسیار مثال های دیگر را می توانید پیدا کنید در این خصوص.

برخی مفاهیم عمومی از رنگ ها

– قرمز: انرژی، شور، هیجان، قدرت؛ همچنین اعلان خطر یا اخطار.
– آبی: خنکی، معنویت، آزادی، صبر، وفاداری،صلح، اعتماد؛ همچینن غم و اندوه، افسردگی و ناراحتی
– زرد: نور، خوش بینی، شادی، روشنایی، لذت
– سبز: سلامت، ثروت، رفاه، امنیت؛ زندگی، طبیعت یا اصلی بودن
– نارنجی: دوستی، گرما، تقرب، انرژِی؛ بازیگوشی، شیطنت، شجاعت، جسارت.
– بنفش یاسی: عقلانیت، تجربه، پختگی، مهارت، جشن
– سفید: پاکیزگی، جوانی، طراوت، صلح، خاصل بودن
– سیاه: قدرت، ظرافت، رازداری، رمز و راز، رسمی بودن
– خاکستری: امنیت، بلوغ، قابل اطمینان
– صورتی: عاشقانه، هر چیز زنانه، دلتنگی، درخواست حمایت
– قهوه ای: راحتی، قدرت، ثبات، اعتبار، سابقه، تجربه
– …

لازم به اشاره است موارد فوق بر اساس علم فیزیولوژی استخراج شده است، با این وجود توصیه می کنم جهت آگاهی بیشتر در این خصوص مطلب زیر که نوشته ” Angela Wright ” است را در این خصوص مطالعه بفرمائید:

Micco-Groenholm-on-Color-Affects-System

ابزار های مفید در انتخاب رنگ وب سایت

اگر به دنبال یک مرجع برای گروه رنگ های از پیش آماده شده و استاندارد هستید، شاید یکی از بهترین مراجع را بتوان مخزن رنگ شرکت Adobe معرفی کرد، از لینک زیر میتوانید به آن دسترسی داشته باشید:

Adobe Kuler

مرجع دیگر که در اینجا معرفی می کنیم، وب سایتی جهت به اشتراک گذاری ترکیب رنگ های مورد استفاده توسط افراد در سرتاسر وب می باشد، امکان گرفتن ایده و بازخورد یا اتسفاده از نمونه های موجود این سایت را به یکی از محبوب ترین مراجع در این حوزه تبدیل کرده است:

ColourLovers

ColorJack که امروزه به colrd تغییر نام داده است یک سایت بسیار جالب است که در ان می توانید الگو های رنگی طبیعی و غیر طبیعی بسیار جذابی را پیدا کنید:

Colrd

سایت جالب دیگر در این خصوص degraeve است که با ابزار Color Palette به شما این امکان را میدهد تا از یک تصویر الگو رنگی تولید کنید تا برای انتخاب رنگ وب سایت خود از آن استفاده کیند:

DeGraeve Color Paletter Generator

نتیجه گیری

فارغ از موضوع وب سایت، اهمیت انتخاب رنگ وب سایت کاملا واضح است. شما میتوانید در بسیار از موارد از سلایق شخصی استفاده کنید، اما به خاطر داشته باشید که کاربران آن چه را که مشاهده می کنند سلایق شخصی شما حساب نکرده و از آن تاثیر خواهند گرفت، بنابراین پیشنهاد می کنم در کنار سلیقه خودتان حتما نکات فوق را نیز مد نظر قرار بدهید.

لطفا اگر این مطلب را مفید دانستید و قصد بازنشر آن را داشتید به این صفحه با عنوان زیر لینک بدهید:

انتخاب رنگ وب سایت