بهینه سازی URL

نشانی وب (URL – Uniform Resource Locator) در اصل مسیر دسترسی به یک فایل در پروتکل وب است. بهینه سازی URL در سئو امروزه بسیار مورد توجه می باشد، که این امر مستلزم شناخت اجزای آن می باشد.

این مسیر ممکن است شامل فاکتورهای متفاوت باشد که برخی از آنها قابلیت بهسازی را دارا نباشند، اما در وب سایت های داینامیک معمولا بخش قابل توجهی از URL امکان بهینه سازی را دارد. نخست بهتر است به مرور برخی خصوصیات عمومی در نشانی یا همان آدرس های اینرتنتی بپردازیم.

اجزای اصلی یک URL چیست؟

یک URL متشکل از چند بخش پایه است که در تمام URL ها یافت خواهد شد، بخش نخست آن پروتکل اتصال است که می تواند از موارد زیر باشد:

  • http: این پروتکل پایه وب می باشد.
  • https: همان پروتکل پایه وب با فعال بودن SSL و حالت امن http به حساب می آید.
  • ftp: پروتکل File Transfer Protocol که از محبوب ترین پروتکل ها برای انتقال فایل ها می باشد
  • ftps: نسخه امن پروتکل FTP با فعال بودن SSL می باشد.
  • scp: پروتکلی بر پایه BSD RCP که با استفاده از SSH امکان انتقال فایل را بین دو سرور فراهم می کند.

پروتکل های فراوان دیگری نیز وجود دارد که در اینجا به صورت خلاصه مهمترین آنها مطرح شده است. اما در حقیقت بحث بهینه سازی URL تنها در پروتکل های HTTP و HTTPS مورد توجه است و با توجه به متفاوت بودن کاربرد دیگر پروتکل ها لزومی به بهینه سازی آنها هنوز احساس نشده است.

بعد از تعریف پروتکل همواره در URL شاهد به کار بردن دوبار کاراکتر “//” هستیم. مقصود از این کاراکتر ها تفکیک مسیر از پروتکل است و پویشگر متوجه میشود از اینجا به بعد کاراکترها مربوط به مسیر URL هستند نه پروتکل آن. در بهینه سای URL تنها نکته قابل ذکر در خصوص پروتکل ها آن است که با توجه به بهره گیری از اتصال امن در HTTPS الویت با آن است و اگر شما گواهینامه SSL داشته باشید قطعا استفاده از پروتکل HTTPS در URL ها بهینه تر می باشد.

پس از “//” نخستین قسمت URL که با آن روبرو خواهیم شد دامنه (Domain) یا زیر دامنه (Sub Domain) می باشد. دامین یا دامنه ترکیبی از کاراکترهای مجازی است که به منظور سهولت در دسترسی به زون ها در محیط اینترنت یا شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. به طور مثال:

  • codebox.ir
  • codebox.xyz

ممکن است ابتدا دامنه شاهد www هم باشیم که چندان اهمیت ندارد و امروزه معمولا نسبت به نادیده گرفتن آن اقدام می کنند. اگر دامنه را یک کشور بدانیم، ساب دامین را می توانیم یک ایالت مستقل تصور کنیم که از نظرف فنی همانند یک ایالت می تواند قوانین مستقل خودش را داشته باشد هر چند تابع کشور نیز می باشد. به طور مثال:

  • cdn.codebox.ir
  • static.codebox.ir

انتخاب دامنه و ساب دامنه مرتبط با هویت کلی وب سایت بسیار اهمیت دارد و خودش بحث مفصلی را می طلبد. در اینجا چون فرض ما بر بهینه سازی URL های یک سایت موجود است بنابراین اینطور فرض می شود که دامنه قبلا ثبت شده باشد و امکان بهینه سازی آن مقدور نیست. اما اگر سایت در شرف تاسیس دارید حتما به این نکته در ثبت دامنه دقت کنید.

پس از پایان نام دامنه شاهد یک کاراکتر “/” خواهیم بود، کلا این کاراکتر در URL ها همواره کارش تفکیک است.از این جا به بعد در هاستی که دامنه روی آن ست شده است مسیر یابی خواهد شد. اما ممکن است این مسیر مجازی یا حقیقی باشد. مسیر حقیقی به این معنا می باشد که فایل ها و فالدرها واقعا همانطور که در URL مشاهده می شود وجود هم دارند، اما مسیر مجازی به این معناست که ما توسط ابزارهای مختلف یک مسیر مجازی برای URL تعریف کرده ایم و فایل ها و فالدرها واقعا با همان نام یا در موقعیت مطرح شده وجود ندارند. در حقیقت بخش بزرگی از بهینه سازی URL ها مبتنی بر همین تعریف مسیرهای مجازی می باشد. چرا که موتورهای جستجو تفاوتی بین مسیرهای واقعی و مجازی قائل نخواهند شد، بنابراین میتوانیم با یک مسیر مجازی قابل فهم تر بهتر موتور جستجو را متوجه کنیم که مسیر مورد نظر ما چیست.

محدودیت تعداد کاراکترها در یک URL

یک نشانی وب باید کوتاهتر از ۲۰۸۳ کاراکتر باشد. این محدودیت به خاطر قابلیت ارائه شدن در اینترنت اکسپلورر باید لحاظ شود. مرورگرهای مدرن تقریبا از ظرفیت بسیار بالا و شاید بتوان گفت نامحدود در این حوزه پشتیبانی می کنند.

بهینه سازی URL با مثال

به ترکیب URL زیر دقت کنید:

http://www.example.com/category-keyword/subcategory-keyword/primary-keyword.html

اگر بخواهیم یک مثال جامع و استاندارد از بهینه سازی URL با در نظر داشتن موضوع عمومی داشته باشیم، میتوان چنین الگویی را در ذهن داشت:

پروتکل://آدرس دامنه.پسوند/دسته بندی (شامل کلمه ی کلیدی)/زیر دسته بندی (شامل کلمه ی کلیدی)/کلمه ی کلیدی اصلی.نام . پسوند

نکات کلیدی در بهینه سازی URL

● در بهینه سازی URL ها به منظور قابل خوانده شدن باید از خط فاصله “-” جهت جداسازی کلمات در صورت لزوم استفاده شود.
● هرگز برای جداسازی قسمت ها یا عبارات در یک URL از “_” استفاده نکنید، چون موتورهای جستجو را به خطا خواهد انداخت.
● از استفاده از کاراکترهای غیر مجاز که نیازمند ترجمه هستند مانند “فاصله” و “%” و … پرهیز کنید.

یو آر ال نقش توضیح دهنده ی صفحه برای کاربران و موتور های جستجو را نیز دارد، پس باید هم خلاصه و هم کامل و هم مرتبط با صفحه باشند. این یک نکته ی کلیدی برای رتبه بندی است. یک آدرس صفحه ی وب ایده آل باید تا حد امکان توصیف کننده و مختصر باشد. به طور مثال اگر ساختار یک سایت دارای مراحل چندگانه از فایل ها و صفحات است آدرس صفحه باید این ساختار را با فولدر ها و ساب فولدر ها منعکس کنند در مجموع شخص با دیدن آدرس صفحه بدون در نظر گرفتن عنوان ها و سایر عناصر باید توجیه شود که کجاست و چه انتظاری باید از این صفحه داشته باشد.

بهینه سازی URL

مقایسه ی چند آدرس برای توجیه بیشتر:

  • http://www.amazon.com/gp/product/B0007TJ5OG/102-8372974-4064145?v=glance&n=502394&m=ATVPDKIKX0DER&n=3031001&s=photo&v=glance
  • http://consumer.usa.canon.com/ir/controller?act=ModelDetailAct&fcategoryid=145&modelid=11158
  • http://www.dpreview.com/reviews/canonsd400/

در مثال شماره ی ۱ و ۲ یک کاربر با مواجه شدن با URL ها هیچ ایده ای از این که این آدرس ها ممکن است به چه چیزی اشاره کنند نخواهد داشت. در مثال ۳ به سادگی گمان خواهد کرد که این یک نقد و بررسی Canon SD400 است.

علاوه بر مشکلات مربوط به شفافیت و اختصار آدرس ها این نیز مهم است که از کاراکتر های غیر مجاز تا حد امکان استفاده نشود که در موارد ۱ و ۲ این مورد هم رعایت نشده است گفته میشود که موتور های جستجوگر آدرس صفحاتی که بیش از ۲ پارامتر در آن ها وجود دارد را مورد خزش قرار ندهند مگر این که تعداد خیلی خیلی لینک از بیرون به آن ها اشاره داشته باشد.

بهینه سازی URL

یک یو آر ال خوب طراحی شده باید حس معنایی خوبی بدهد. در تصویر بالا مثالی خوب از انتقال دقیق معنی با لینک را مشاهده میکند. دیگر اصل وجود داشتن کلمه ی کلیدی در URL است. چرا که هر وبمستری خواهان دریافت ترافیک بالا از موتور های جستجو است و این با وجود کلمه ی کلیدی در URL همانند تگ عنوان حاصل شده و در گرفتن جایگاه بهتر در نتایج جستجو مهم است.

لطفا اگر این مطلب را مفید دانستید و قصد بازنشر آن را داشتید به این صفحه با عنوان زیر لینک بدهید:

بهینه سازی URL