v6 Beta
خدمات
کدباکس میزبان شماست ... عضویت ورود کاربران خانه خدمات
دسترسی سریع
بستن منو


2012 - 2018 © CODEBOX | v 6.0.2
کدباکس . اخبار داخلی . قوانین کاربری . وبلاگ . انجمن ها .
هاست چیست؟

هاست چیست؟ معرفی خدمات هاست کدباکس

Web Hosting

تعریف هاست

به منظور در دسترس قرار گرفتن وب سایت سازمان ها و اشخاص حقیقی نیازمند آن هستند که در محیط اینترنت فایل های خود را میزبانی (Host) کنند. به این گروه از خدمات "میزبانی وب" می گویند. سرورهایی که این خدمات بر روی انها ارائه می شود گروه خاصی از نرم افزارها را جهت ایجاد این بستر مورد استفاده قرار می دهند. مهمترین این نرم افزار ها به شرح زیر می باشد:

  • Web Server
  • DNS Server
  • Mail Server
  • Database

در کنار این موارد ممکن است نرم افزارهای دیگری نیز قرار گرفته باشد. اما موارد فوق جزو ضروریات یک سرور هاستینگ می باشد. شرکت ها و تیم های نرم افزاری مختلفی در تولید انواع نرم افزارهای فوق فعال هستند به طوری که برای اکثر آنها ده ها مورد نرم افزار در دسترس است که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.

زمانی که شما یک اکانت هاستینگ خریداری می نمائید، در حقیقت فضایی در اختیار دارید که با تمام این نرم افزارها در تعامل بوده و شما را از قابلیت های آنها بهره مند می کند. البته در برخی موارد ممکن است شما دسترسی مستقیم و خارج از حساب کاربری هاستینگ خود به نرم افزارها را نیز داشته باشید که بسته به نوع هاستینگ شما این موارد متفاوت خواهد بود.

Shared Hosting

هاست اشتراکی

وب سایت ها عموما نیازمند منابع سخت افزاری قابل توجهی نمی باشند، خصوصا اگر تعداد بازدیدکنندگان از یک وب سایت کم باشد با حداقل منابع امکان در دسترس بودن آن وب سایت فراهم می شود. از این رو هزینه های یک سرور هاستینگ برای یک وب سایت چندان با صرفه نیست. به همین دلیل در سرورهای هاستینگ با کمک DNS و قابلیت Virtual Host در وب سرورها، امکان میزبانی بیش از یک سایت بر روی سرور وجود دارد. گاه ممکن است بر روی یک سرور هاستینگ بیش از 1000 وب سایت به صورت مشترک میزبانی شوند که دسترسی جداگانه ای به منابع هاستینگ دارند. این نوع از میزبانی را اشتراکی (Shared Hosting) می گویند.

مهمترین خصوصیت هاست اشتراکی قیمت مناسب آن و همچنین سازگار عمومی با اکثر اسکریپت ها و تکنولوژی های وب می باشد. در مقابل اختصاصی نبودن منابع سیستمی موجب ایجاد نگرانی های امنیتی و همچنین افت سرعت دسترسی به وب سایت می شود. با این وجود اگر وب سایت کوچکی داشته باشید، هاست اشتراکی گزینه قابل قبولی است.

CMS Hosting

هاست ویژه CMS

نوع دیگری از هاست اشتراکی وجود دارد که به منظور میزبانی از یک CMS (سیستم مدیریت محتوا) خاص می باشد. در این نوع از هاست سازگاری کامل با اسکریپت مورد نظر لحاظ شده و همچنین تنظیمات به گونه ای می باشد که بهترین پرفرمنس برای آن فراهم آید. از طرف دیگر ترکیب پلن های ارائه شده در این سرویس متناسب با نوع نیاز مصرف کنندگان در نظر گرفته شده تا بهترین صرفه قیمت را نیز برای ایشان فراهم آورد.

در حال حاضر در کدباکس هاست وِیژه برای 3 سیستم محتوای محبوب وردپرس، جوملا و دروپال ارائه می گردد. سعی ما به ارائه سرویس های تخصصی برای دیگر CMS ها در آینده نزدیک می باشد. مزایا و معایب هاست ویژه همانند هاست اشتراکی است با این تفاوت که به دلیل کانفیگ های تخصصی تر و در دسترس بودن سهم بیشتر منابع سخت افزاری علاوه بر سایت های کوچک میزبانی سایت های متوسط بر روی آن نیز امکان پذیر می باشد.

Dedicated Hosting

هاست اختصاصی

وب سایت های بزرگ و همچنین پربازدید نیازمند سطح بالاتری از منابع سخت افزاری می باشند. همچنین کاهش ریسک های امنیتی ناشی از میزبانی مشترک در برخی از پروژه از اهمیت بالایی برخوردار است. زمانی که تنها یک وب سایت بر روی یک هاستینگ میزبانی شود آن را "هاست اختصاصی" می گویند. ما در کدباکس سرویس "هاست اختصاصی" با کنترل پنل های مختلف، از کشورهای مختلف را برای سایت های پربازدید و بزرگ ارائه می کنیم.

سرعت و کیفیت بالاتر، سازگاری کامل به دلیل کانفیگ وِیژه تنها یک وب سایت، امنیت بالاتر و همچنین مقیاس پذیری گسترده تر از اصلی ترین مزیت های هاست اختصاصی می باشد. در مقابل با توجه به اختصاصی بودن سرور هاستینگ هزینه این نوع از هاستینگ بالا می باشد و برای سایت های کوچک با صرفه نیست. معمولا اگر وب سایتی به بیش از 5000 بازدید در روز رسیده باشد (نه در همه موارد) بهتر است که به سراغ این گزینه رفت.

File Hosting

هاست فایل

امروزه وب سایت ها عموما پویا (Dynamic) می باشند که این امر به این معناست که در پشت صحنه (BackEnd) آنها از زبان های برنامه نویسی استفاده شده است که برای پردازش فایل های آنها باید وب سرور ها و پشتیبانی زبان برنامه نویسی آنها در سرور هاستینگ فعال باشد. اما بخش قابل توجهی از وب سایت ها را فایل های ایستا (استاتیک) تشکیل می دهد. همچنین در بسیاری از وب سایت ها محتوای ارائه شده در قالب فایل (فیلم، صوت، فایل متنی) می باشد که کاربر وب سایت باید نسب به دانلود آن فایل اقدام کند. ارائه این فایل ها تنها به وب سرور نیاز دارد و احتیاجی به پردازش و پشتیبانی از زبان برنامه نویسی در سرور هاستینگ ندارند. بنابراین هزینه کلی این نوع هاستینگ پایین تر می باشد. در مقابل ترافیک مصرفی بالاتری دارد.

این گروه از سرویس های هاستینگ، با توجه به نوع مصرف به دسته های اصلی زیر تقسیم می شوند:

  • هاست استاتیک: این سری از سرورهای هاستینگ با سرعت و کیفیت بالا و فضای دیسک بیشتری به نسبت پلن های هاستینگ معمولی هم قیمت خود ارائه می کنند و بیشتر وِیژه میزبانی فایل هایی CSS،JS و تصاویر می باشند. البته امکان میزبانی فایل های HTML را نیز دارند.

  • هاست دانلود: سایت های ارائه کننده محتوایی که حجم فایل های زیادی برای دانلود توسط کاربران ارائه می کنند مانند سایت های دانلود نرم افزار و فیلم، برای انبار کردن فایل های خود از این نوع هاستینگ استفاده می کنند. فضای دیسک و ترافیک بالا در مقابل قیمت پایین از خصوصیات اصلی این نوع هاست می باشد.

  • هاست بکاپ: این فضا هر چند همانند هاست دانلود از فضای بالایی برخوردار است اما ترافیک پایین و همینطور سرعت ارتباطی محدودی دارد. هدف این سرویس بیشتر ارائه یک فضا جهت نگهداری فایل های پشتیبان است که معمولا استفاده چندانی از آنها نمی شود جز در مواقع نیاز. قیمت این نوع هاست ارزان تر از دو نوع دیگر است اما تنها برای پشتیبان گیری کاربرد دارد.

راهنمای انتخاب هاست


هاست کدام کشور ؟

انتخاب کشور میزبان هاست نخستین پرسش مطرح شده در مسیر خرید هاست می باشد. هر چند که در عمل تنها برای گروه خاصی از مصرف کنندگان این مسئله واقعا موثر است اما به هر ترتیب امروزه همه افراد در قدم اول کشور میزبان خود را انتخاب می کنند. اگر بخواهیم یک دسته بندی کلی داشته باشیم می توانیم 4 منطقه جغرافیایی را برای میزبانی هاست تعریف کنیم:

  • ایران
  • شرق آسیا
  • اتحادیه اروپا
  • آمریکای شمالی (آمریکا و کانادا)

البته مناطق دیگر مانند استرالیا، آمریکای جنوبی منطقه خاورمیانه و روسیه هم می توان مطرح کرد اما در عمل به دلیل استقرار عمده دیتاسنترهای حرفه ای در مناطق ذکر شده در بالا از فهرست کردن آنها خود داری نمودها یم.

مهمترین عامل در تفاوت سرعت دسترسی اولیه به سرور (Ping) بر روی شبکه اینترنت می باشد. هر چه موقعیت جغرافیایی ما به سرور نزدیک تر باشد و البته کیفیت شبکه ارتباطی بهتری وجود داشته باشد ما شاهد Ping بهتر (عدد کوچکتر در خروجی از نظر زمانی) خواهیم بود. به این ترتیب مشخص است که بهترین پینگ را میزبانی سرور در داخل کشور خودمان (ایران) برای مصرف کنندگان داخلی خواهد داشت و به همین ترتیب بعد از آن اروپا، شرق آسیا و در نهایت آمریکا و کانادا می باشد. با این وجود گاه به دلیل شبکه ارتباطی با کیفیت بالاتر که شرکت های آمریکایی در اختیار دارند شاهد پینگ مناسب از این منطقه به نسبت شرق آسیا یا حتی اروپا هستیم اما به طور کلی با توجه به فاصله جغرافیایی پینگ سرویس های میزبانی شده در امریکا از ایران مناسب نیست.

بنابراین مادامی که مخاطبین خدمات هاست شما در کشور ایران هستند، ترتیب فوق را برای انتخاب باید در نظر داشت. اما در برخی موارد نوع مصرف هاست به گونه ای است که مثلا ضرورت دارد در یک کشور یا منطقه خاص جغرافیایی مستر باشد. همچنین در مواردی سرور شما بیشترین تبادل اطلاعاتش با یک سرور یا گروه مخاطب در خارج از کشور مثلا آمریکا می باشد. در این صورت نیز مشخصا شما باید پینگ مناسب برای این گروه مخاطب را معیار انتخاب لوکیشن (محل استقرار سرور) خود در نظر بگیرید.

چه سیستم عاملی انتخاب کنم؟

امروزه اکثر سیستم عامل ها سازگاری کامل با پلتفرم های مختلف هاستینگ دارند و معمولا شما هر نوع وب سایتی را بر روی هر نوع سیستم عاملی می توانید اجرا کنید. اما بر اساس منابع مصرفی و سازگاری کامل سیستم عامل ها با پردازش زبان های برنامه نویسی که معمولا در پشت صحنه وب سایت ها (BackEnd) مورد استفاده است، بهتر است که بر اساس زبان برنامه نویسی مورد استفاده وب سایت خود، سیستم عامل هاستینگ خود را انتخاب کنید.

در یک تعریف کلی و بدون شرح جزئیات می توان گفت اگر از تکنولوژی های مایکروسافت مانند ASP، SharePoint و موارد مشابه استفاده می کنید، بهتر است که هاست ویندوز را انتخاب کنید و در باقی موارد معمولا هاست لینوکس گزینه مناسب تری می باشد. با این وجود در صورت نیاز به مشاوره در خصوص انتخاب سیستم عامل هاست خود می توانید با بخش پشتیبانی هاست کدباکس در ارتباط باشید.

کدام پلن هاست را بخرم؟

انتخاب پلن هاست مناسب بر خلاف سرور (مجازی یا اختصاصی) کار چندان دشواری نیست. اگر شما انتخاب درستی از نوع هاست مورد نیاز خود داشته باشید، بر اساس حجم فایل یا ترافیک مصرفی تخمینی سایت خود به سادگی می توانید پلن مناسب وب سایت خود را شناسایی کنید.

در اکثر موارد بهتر است جای خرید یک پلن بزرگ از یک نوع هاست، چند پلن از انواع هاستینگ ها را خریداری نمود. به طور مثال، یک پلن هاست لینوکس در کنار یک پلن هاست دانلود (جهت نگداری فایل ها) یا پلن هاست استاتیک می تواند هم از نظر هزینه برای شما با صرفه باشد هم از نظر کیفیت و پرفرمنس نهایی سرعت و پایداری بالاتری برای وب سایت شما به همراه داشته باشد. در صورت نیاز جهت مشاوره برای خرید هاست می توانید به با بخش پشتیبانی هاست ما در ارتباط باشید.

تفاوت وب سرورها در چیست؟

وب سرور یک نرم افزار جهت ارائه خدمات بر بستر پروتکل وب می باشد. شرکت ها و تیم های نرم افزاری مختلفی تولید کننده این نوع نرم افزار هستند که محصولات ایشان خصوصیات متفاوتی دارد. برخی از وب سرورها مناسب تعداد درخواست های بالا و همزمان هستند، در مقابل برخی از وب سرورها بیشتر بر روی انعطاف در سازگاری با زبان های برنامه نویسی و قابلیت های کنترلی متمرکز شده اند. انتخاب وب سرور مسئله ای تخصصی بوده و برای وب سایت های کوچک یا متوسط از درجه اهمیت کمتری برخوردار است.

هر وب سرور مناسب نوع خاصی از داده ها می باشد و از این رو امکان این که گفت به طور کلی Nginx یا مثلا Apache به طور مطلق بهترین وب سرور است وجود ندارد. بنابراین برای هر پروژه (یا هر بخش از یک پروژه) ممکن است به وب سرور متفاوتی احتیاج باشد. در صورتی که از سرویس هاستینگی استفاده می کنید که امکان انتخاب وب سرور را دارد می توانید جهت مشاوره با پشتیبانی هاست کدباکس در ارتباط باشید.

کنترل پنل ابزار مدیریت هاست

کنترل پنل ها در قدم نخست فرایند نصب و راه اندازی نرم افزارهای مورد نیاز هاستینگ را تسهیل می کنند. معمولا نصب و کانفیگ یک کنترل پنل بسیار سریع تر از آن است که تک تک نرم افزارها را نصب و کانفیگ کنیم. از طرفی وجود یک سامانه مدیریت متمرکز به ما دید کلی تری برای مدیریت هاستینگ می دهد. جدا از آن، کنترل پنل ها برای کاربران آماتور و نیمه حرفه ای بسیار تاثیر گذار هستند. با کمک کنترل پنل ها شما بدون داشتن دانش فنی در خصوص بسیاری از مسائل هاستینگ می توایند با چند کلیلک تنظیمات دلخواه را بر وب سایت خود اعمال کنید. بنابراین انتخاب کنترل پنل برای 2 گروه با اهمیت است، نخست مدیر هاستینگ چرا که ابعاد فنی مسئله را لحاظ می کند، گروه دوم هم کاربرانی هستند که دانش کافی برای انجام اقدماات مختلف بر روی هاست خود را نداشته باشند. روشن است کاربران حرفه ای برایشان چندان تفاوت ندارد که چه کنترل پنلی نصب باشد معمولا این افراد کلیه اقدامات را مستقیما خودشان انجام می دهند.

بنابراین اگر هنوز یک وبمستر حرفه ای نشده اید، لازم است که در انتخاب کنترل پنل خود حساسیت به خرج بدهید تا مناسب تری ابزار جهت مدیریت وب سایت در اختیار شما قرار بگیرد. پیچیده بودن کنترل پنل هاستینگ ممکن است به طور کلی مدیریت وب سایت شما را به فرایندی دشوار و پیچیده برای شما تبدیل کند. پیشنهاد ما برای کاربران لینوکس استفاده از cPanel می باشد اما در صورتی که قبلا تجربه آن را داشته اید و احساس سر درگمی کرده اید، می توانید از کنترل پانل ساده تر DirectAdmin استفاده کنید. در خصوص کاربران ویندوز کنترل پنل Plesk تقریبا انتخاب مطلق و بی رقیب است.

با عضویت در بخش کاربری کدباکس امکان ارسال تیکت، ثبت سفارش و ارتباط نزدیک با ما را خوا هید داشت. عضویت

logo-samandehi
CODEBOX
کدباکس را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:


وبلاگ
انجمن ها
تلفن تماس:
02191690421
آدرس پستی:
شیراز، شهرک خبازان، خیابان شهید سعید ماهر، کوچه اول، پلاک ۸
کدپستی: 713477668
نمابر (فکس): 07137206254